ALFABET RUCHOWY
Prowadząca: dr Agnieszka Kurek-Paszczuk
OPIS:
Zapraszamy nauczycieli wychowania fizycznego oraz edukacji wczesnoszkolnej
na warsztaty, które przybliżą nowoczesne metody i narzędzia dydaktyczne do
rozwijania podstawowych umiejętności ruchowych oraz kompetencji
społecznych uczniów szkół podstawowych, w tym tych ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. Uczestnicy nauczą się diagnozować, rejestrować i
interpretować wyniki poziomu umiejętności ruchowych dzieci w wieku 8-12
lat, korzystając z polskiej wersji Oceny Alfabetu Ruchowego (PAPL).
Dodatkowo poznają koncepcję Paszportu dla Zdrowia, narzędzia do
monitorowania postępów uczniów w zakresie umiejętności ruchowych i
codziennej aktywności fizycznej.
CEL:
- zapoznanie nauczycieli wychowania fizycznego oraz edukacji wczesnoszkolnej z metodami, formami i środkami dydaktycznymi rozwijającymi podstawowe umiejętności ruchowe
- zapoznanie z kompetencjami społecznymi uczniów szkół podstawowych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wyposażenie nauczycieli w umiejętność diagnozy, rejestracji oraz interpretacji wyników poziomu podstawowych umiejętności ruchowych dzieci w wieku 8-12 lat w oparciu o polską wersją Oceny Alfabetu Ruchowego (PAPL - Polish Assessment Physical Literacy)
- zapoznanie z koncepcją Paszportu dla Zdrowia – narzędzia do systematycznego monitorowania postępów w zakresie podstawowych umiejętności ruchowych oraz uczestnictwa w codziennej aktywności fizycznej uczniów.
BRAIN&GAME: MYŚL, GRAJ, ZWYCIĘŻAJ
Prowadzące: dr Zuzanna Mazur, mgr Paulina Batorzyńska
OPIS:
Jak zintegrować popularne gry planszowe z aktywnością fizyczną, by rozwijać zarówno umysł, jak i ciało?C Warsztaty ruchowe oparte na grach planszowych oferują unikalne połączenie aktywności fizycznej z elementami edukacyjnymi. Podczas tych warsztatów nauczyciele dowiedzą się, jak przekształcić tradycyjne gry planszowe w dynamiczne i interaktywne zabawy ruchowe, które:
- rozwijają motorykę i koordynację - gry planszowe mogą być przekształcone w aktywności wymagające zróżnicowanych ruchów, co pomaga dzieciom w rozwijaniu podstawowych umiejętności ruchowych oraz zdolności motorycznych.
- wspierają myślenie logiczne i strategiczne - dzieci, biorąc udział w ruchowych wersjach gier planszowych, uczą się planowania, podejmowania decyzji i myślenia strategicznego, co wspiera ich rozwój intelektualny.
- promują współpracę i komunikację - gry zespołowe i zadania wymagające współpracy rozwijają umiejętności społeczne uczniów, ucząc ich skutecznej komunikacji i współdziałania w grupie.
- zachęcają do aktywności fizycznej poprzez zabawę - przeobrażenie gier planszowych w aktywności ruchowe sprawia, że dzieci chętniej angażują się w ćwiczenia fizyczne, ponieważ są one połączone z zabawą i wyzwaniami.
CEL:
- zdobycie innowacyjnych pomysłów na lekcje wychowania fizycznego.
- rozwój umiejętności w tworzeniu integracyjnych i angażujących zajęć ruchowych.
- zwiększenie motywacji uczniów do uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego.
- wsparcie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez integrację aktywności fizycznej z elementami edukacyjnymi.
Zapraszamy do uczestnictwa wszystkich nauczycieli wychowania fizycznego, którzy chcą wzbogacić swoje zajęcia o nowe, kreatywne i skuteczne rozwiązania przydatne w pracy z uczniami. Razem możemy sprawić, że nauka i ruch staną się integralną częścią radosnego i wszechstronnego rozwoju dzieci!
TEST FUS: TWOJA MAPA NA DRODZE DO ZROZUMIENIA FUNDAMENTALNYCH UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH
Prowadzący: dr hab. Hubert Makaruk, dr Anna Bodasińska, dr. Beata Makaruk, dr Marta Nogal, dr Marcin Śliwa, dr Janusz Zieliński, mgr Agata Chaliburda
OPIS:
Warsztaty FUS skierowane są do nauczycieli wychowania fizycznego oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz tych nauczycieli, którzy zarejestrują się do
V edycji Sport Klubów i w ramach obowiązków uczestnika programu będą zobowiązani do przeprowadzenia pomiarów i oceny fundamentalnych umiejętności ruchowych przy wykorzystaniu Aplikacji Test FUS.
CEL:
- wyposażenie nauczycieli wychowania fizycznego oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w wiedzę i umiejętności umożliwiające kształtowanie oraz diagnozę i ocenę poziomu fundamentalnych umiejętności ruchowych u dzieci w wieku 7-15 lat przy wykorzystaniu Aplikacji Test FUS,
- pozyskanie grupy przeszkolonych nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej (certyfikowanych ekspertów FUS),
- promocja wykorzystywania nowoczesnych technologii (Aplikacja FUS) w szkolnych lub pozaszkolnych zajęciach ruchowych.
Zachęcamy do udziału w warsztatach FUS szczególnie nauczycieli, którzy zarejestrowali się do Sport Klubów!
WŁĄCZ MYŚLENIE UCZNIA NA LEKCJI WF
Prowadzący: dr Katarzyna Płoszaj, dr Wiesław Firek
OPIS:
Obserwacje lekcji wychowania fizycznego skłaniają do wniosku, że uczeń w Polskiej szkole jest „niemy”, ponieważ dominuje w niej jednostronna komunikacja nauczyciela. Dołącz do naszych warsztatów a dowiesz się, jak stworzyć przestrzeń, by uczeń zaczął myśleć, mówić i refleksyjnie podchodzić do własnego procesu uczenia się. Podczas warsztatów zapoznasz się z technikami wsparcia instruktażowego, które wykraczają poza tradycyjny model wychowania fizycznego rozumianego jako ćwiczenie ciała. Wzbogać swoje lekcje o elementy, które pobudzą intelektualnie uczniów i zmotywują ich do aktywnego uczestnictwa w lekcji i wzięcia odpowiedzialności za własny rozwój.
CEL:
- zapoznanie i przećwiczenie technik wsparcia instruktażowego ucznia, w tym przekazywania informacji zwrotnej aktywizującej uczniów, budowania rusztowania, rozwijania dialogu na odpowiedzi ucznia, prowadzenia dialogu instruktażowego
- poznanie technik rozwijania umiejętności myślenia wyższego rzędu ucznia
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z uczniami, aby byli bardziej zaangażowani i aktywnie uczestniczyli w lekcjach.
Poznane techniki sprawią, że uczeń podczas twojej lekcji WF przestanie być „niemy”, zacznie mówić i w konsekwencji myśleć.
ZDROWE CIAŁA-ZDROWE UMYSŁY. Przeciwdziałanie skutkom długotrwałej pozycji siedzącej-reedukacja wzorców ruchowych.
Prowadząca: dr Ewa Niedzielska
OPIS:
Ludzkie ciało ma zdumiewającą właściwość adaptowania się do najczęściej przyjmowanych pozycji w ciągu dnia. Niestety, w dzisiejszych czasach najczęściej przyjmowaną pozycją dzieci i młodzieży jest pozycja siedząca. Wykształcenie nawyku prawidłowego wzorca umożliwia optymalizację ruchów, które wykonujemy w życiu codziennym i sporcie. Podchodzenie do zadań ruchowych w oparciu o nawyk czyni je bezpieczniejszymi w krótszej i dłuższej perspektywie czasu. Warto, aby były to optymalne wzorce ruchowe, które przy najmniejszym wydatku energetycznym, skuteczności i precyzji w wykonywaniu różnych czynności ruchowych, gwarantowały bezpieczeństwo tkanek aparatu ruchu. Wiele badań wykazuje, że długotrwałe siedzenie negatywnie wpływa na naturalny ruch dzieci, co prowadzi do destrukcji ich instynktownych zachowań ruchowych. Ten negatywny wpływ nie ogranicza się jedynie do sprawności fizycznej, lecz obejmuje również rozwój umysłowy. Warsztaty skierowane do nauczycieli wychowani fizycznego – klasy IV-VIII i szkoły ponadpodstawowe.
CEL:
- Zapoznanie nauczycieli wychowania fizycznego z technikami ćwiczeń redukującymi skutki długotrwałej pozycji siedzącej.
- Pokaz i omówienie wpływu wybranych technik na reedukację wzorców ruchowych, poprawę zdrowia i samopoczucia uczniów.
GRY INNYCH KRĘGÓW KULTUROWYCH
Prowadzący: dr Waldemar Dariusz Nowicki, dr Michał Sadowski
OPIS:
Zapraszamy nauczycieli na warsztaty poświęcone grom rekreacyjnym z różnych kręgów kulturowych, które można włączyć do programu wychowania fizycznego. Podczas warsztatów omówimy zasady, historię i techniki trzech unikalnych gier: Taspony, Frisbee Ultimate oraz Smolball. Warsztaty mają na celu wzbogacenie programów szkolnych o nowe, interesujące aktywności sportowe, które promują ruch, współpracę i uczciwą rywalizację.
CEL:
- Zapoznanie nauczycieli z nowymi, atrakcyjnymi grami z różnych kultur.
- Wprowadzenie innowacyjnych form aktywności fizycznej do swoich programów nauczania, co może zwiększyć zaangażowanie uczniów.
- Poszerzenie wiedzy o sportach popularnych na świecie.
- Wzbogacenie umiejętności pedagogicznych nauczycieli poprzez naukę nowych metod nauczania gier i sportów, które można łatwo wdrożyć w szkołach.
- Promowanie aktywności fizycznej wśród uczniów poprzez wprowadzenie nowych, ciekawych gier.
- Rozwijanie umiejętności społecznych uczniów, takich jak współpraca, komunikacja i fair play, poprzez gry zespołowe.